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Un filtre à air sport type K&N ou BMC est-il homologué ?

Discussion dans 'Moteur, Boite de vitesse & Echappement' créé par philicap, 20 Février 2007.

  1. philicap

    philicap Modérateur

    Bonjour,
    A quelques jours de la reprogrammation de ma passat par ATH, on me propose de remplacer mon filtre à air par un modèle BMC sport en coton imprégné. L'argument est le suivant : pour compenser l'augmentation possible des fumées par la reprog, ce filtre diminue les fumées noires, et apporte plus de couple à bas régimes. Quelqu'un peut-il me confirmer tout cela ? :eek: :p
    D'autre part, ce type de filtre est-il homologué ? En cas d'accident notamment, un expert peut-il déclarer la voiture non conforme à la vue d'un tel filtre à air, même si tout le reste de la voiture est d'origine ? :cry:
    Merci d'avance pour les réponses. ;)
     
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  3. Re : Un filtre à air sport type K&N ou BMC est-il homologué ?

    La différence entre un filtre à air d'origine et un K&N et cie, c'est le débit d'air, bien supérieur et du fait qu'il se nettoie, un gain financier non négligeable à long terme. Sinon, le seul risque, c'est un véhicule dont le mélange serait mal équilibré par rapport à l'utilisation du filtre d'origine, mais, avec l'électronique, tout cela se corrige automatiquement. Il y a aussi l'aspect Gtie constructeur, à éviter pendant cette période, motif probable d'annulation de celle-ci, qui est pour ma part abusée. Les filtres à air d'origine répondent à une utilisation pour tous les pays, avec des conditions de poussières et autres extrêmes, ce qui n'est pas le cas chez nous. Donc, mécaniquement, aucun risque à utiliser un filtre de ce type, sauf à rouler dans la poussière et le gain de couple et de puissance et réel. Sinon, l'entretien de ce filtre est à faire avec soin, bien le nettoyer avec le produit adéquat et le graisser correctement, pas trop (réduire le débit d'air), pas moins (risque de laisser passer des impuretés).

    Rajout: petit truc pour éviter trop d'impuretés sur le filtre, graisser l'intérieur du boîtier. Sinon, il est préférable de conserver le boîtier d'origine plutôt que de mettre un cornet, sauf s'il est à l'air libre, pour la simple raison que le moteur tourne mieux avec des gaz frais. Pour les bricoleurs, augmenter la capacité du boîtier de filtre à air.
     
  4. kakos

    kakos Vénérable

    Re : Un filtre à air sport type K&N ou BMC est-il homologué ?

    pour info(source:tdiclub.com)

    5. Air Intake System Modifications

    The stock air filter element can be replaced with an oiled-cotton (e.g. K&N) or oiled-foam (e.g. Pipercross, Amsoil) filter element in the standard filter box, or the entire airbox can be replaced with either a "cone" filter that draws air from within the engine compartment, or an enclosed-type high-flow filter that draws air from outside the engine compartment. The "snow screen" in the duct leading to the airbox (A4-chassis) or in the base of the airbox (A3, B4) can be removed at no cost and no side effects other than transferring responsibility for cleaning the air to the air filter which is responsible for doing that anyway. The snorkel on the intake side of a B4 airbox can also be removed with no side effects. On models where removing the snorkel would make a difference between drawing air from within or from outside the engine compartment, either leave the snorkel there so as to draw in cold air, or make other provisions for getting outside air into the area. If you alter the intake, MAKE SURE that potential water splash and rainwater issues are dealt with at least as effectively as the stock setup.

    Installation: "Panel" filters are no more difficult to install than a standard air filter. "Cone" filters and cold-air intake systems frequently require installation of support brackets which should be done according to manufacturer's instructions. However, all of these filters require specific methods of periodic cleaning and re-oiling, which if not done correctly, will result in reduced filtration efficiency (dirt getting past the filter and into the turbo and engine). On foam-type filters, always use a "sticky" filter oil (Amsoil has a good one) which must be worked into the full depth of the foam using fingers. You need a sparse coating of the filter oil but it must be completely dispersed throughout the entire filter media to be effective. IMPORTANT NOTE: Regardless of the type of air filter chosen, make 100% sure that it is sealed against leakage of unfiltered air!! A leaky gasket around the outside of an otherwise good air filter WILL let more dirt into the engine than the entire filter element itself, so be careful about installation - REGARDLESS of what type of air filter is used!

    Advantages: Not having to periodically replace the standard paper filter element (but you still have to periodically clean the replacement filter element). On some models where the standard airbox is difficult to deal with (B4 Passat!) the cone filters are easier to install in a way that ensures that there are no leaks of unfiltered air.

    Comments: Performance gains are fairly small at best ... some would argue that they are non-existent.

    Disadvantages: If not maintained correctly, dirt can get into the engine. The same is true of ANY air filter including the stock one, but aftermarket types are designed to be cleaned and re-oiled periodically, and this must not be ignored or done improperly. If installed in a way that has any gaps around the filter element, dirt can get into the engine, although this is equally true of the standard filter element. You are your own warranty.

    Cost factor: Nothing (snorkel / screen removal, to US$20ish (panel filter) to US$200 range for fancier systems.

    Cautions specific to this modification: Make absolutely sure that oiled-type filter elements are properly maintained. Check periodically for any evidence of contamination due to leakage of unfiltered air. This is good practice regardless of the type of filter element used.

    Suggested modifications in parallel: Doesn't really matter.

    "Bang for the Buck": Good due to no cost (for removal of restrictions in the stock system) to rather poor due to limited power gain and higher cost (cone filters and fancy air intake systems). If you don't properly maintain the washable-type filter elements, they can be bad news for your turbo and engine ... just as failure to periodically replace standard paper air filter elements.
     
  5. philicap

    philicap Modérateur

    Re : Un filtre à air sport type K&N ou BMC est-il homologué ?

    Ce qui m'interroge, c'est que le filtre sport a l'avantage de donner du couple à bas régime, mais que les concessionnaires n'aiment pas ces accessoires tuning. Avec une préparation à 165-170 cv, ATH confirme que le filtre BMC diminue les éventuelles fumées, par un apport supérieur d'air frais dans le moteur.
    Le problème, c'est que, en cas de panne, vu que ma passat est entretenue par VAG, on risque de me faire sauter la garantie 2 ans de mes révisions. Ensuite, le gain de puissance et de couple est-il vraiment perceptible avec ou sans prépa ? Le bruit du moteur est-il différent ? Bref, ce filtre en vaut-il la chandelle ?
     
  6. kakos

    kakos Vénérable

    Re : Un filtre à air sport type K&N ou BMC est-il homologué ?

    moi je reste pour le filtre mousse en boite d'origine:
    -meilleur protection du moteur
    -gain de perf theorique
    -bruit pas monstrueux
    il reste que ça demande de l'entretien
     

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